away!

en vacker vulkan
frukost i ubud
ubud paminde om vietnam

vi har hunnit med att spendera en heldag i dreamland, varit tva dagar i en liten mysig stad som heter ubud. sett en vulkan, gatt i en vacker skog med hundratals apor som slet i vaskorna, akt till sanur och akt darifran efter tio minuter, akt till uluwatu och kollat pa den fina utsikten och dom grymma surfarna och sen kommit tillbaka till kuta. det var egentligen tankt att vi skulle aka ut till gili islands men elsa har blivit sjuk och efter manga om och men och efter att ha varit ute och svangt akte vi tillbaka till kuta idag. har kanner vi oss lite hemma, det ar billigt och nara till det mesta. till helgen kommer aven nagra svenska vanner hit och vi ska ha fodelsedagsfest for mig och christoffer! for oss blir det ett avsked fran bali ocksa for pa mandag ska vi lamna indonesien och flyga upp till bangkok for att pa tisdag aka hem till sverige! sa det har far bli mitt sista inlagg.. vi ses snart.

2009-04-08

tidsfordriv

just nu sitter jag har och vantar pa att overforingen fran min kamera till usb-minnet ska bli klart, kameran ar full sa det blev ett maste idag '63 minutes left' iiiiuuu! vi har det mycket bra har i alla fall, njuter dagarna langa och dom ser an sa lange nastan likadana ut, ungefar sa har:

stiger upp vid niotiden (beroende pa nar vi kom till sangs kvallen innan) sen ater vi frukost, smorjer in oss, klar oss for surf och strand, surfar ett par timmar, ater lunch och vilar fran solen, gar tillbaka till stranden och slappar lite, gar hem och tar ett valbehovligt och svalkande dopp i poolen och hanger dar ett tag, sen finns det alltid ett par timmar dotid innan man vill ta en dusch (for det vill jag inte gora forran solen har gatt ner) och da brukar vi satta oss pa internet eller ta en liten tupplur pa rummet. sen ar det dags for att ga ut och hitta nagot bra matstalle att satta sig pa.. sen ser resten av kvallarna olika ut, for det mesta ar vi trotta och gar och kikar runt sen tillbaka till omradet dar vi bor och bara lyssnar pa fin musik och har det allmant mysigt..

snart ska vi nog slita oss fran kuta och surfen for att ta en titt pa ovriga bali.. kanske nasta vecka.. vi vet inte, jag hoppas att jag kan bli lite mer valtranad nu for jag hade sa fruktansvart ont i kroppen dagen efter forsta surfen.. dock fick jag en helt ljuvlig massage pa rummet av en gullig liten indones som jobbar som allt i allo dar vi bor. hon smorde och masserade hela kroppen samtidigt som jag lag dar och bara slumrade till musiken vi hade pa.. aaah. det gladjer mig att ni har fatt var dar hemma i alla fall, vi ses om tva veckor (tror jag). puss pa er!

2009-04-05

surf

det var nog nagot av det roligaste jag har gjort i hela mitt liv..

2009-04-04

BALI

nu, antligen ar vi har. hit har vi langtat och allt ar som vi forvantat oss. billigt och bra boende, med pool, frukost, trevliga grannar i trevligt omrade nara stranden. vi jamfor kuta lite med alperna fast dom har bytt ut skidbackarna till vatten med vagor och skidstallen utanfor alla matstallen till surfstall. t.om mopederna har surfstall och du kanner dig uttittad om du inte har en surfbrada under armen pavag till stranden. hur som helst imorgon ska vi ocksa surfa! vill inte spendera mer tid framfor den har datorn nu men jag har precis fatt hora att det ar varmt i stockholm och det lattar min angest lite till att komma hem.. men nu ska vi njuta av ungefar 15 dagar till har runt pa bali och forsoka fa tillbaka brannan som jag lyckades torka av mig igar, det var tydligen resultatet efter atta dagar utan sol. men vi ses snart, kramar fran blekast pa bali

2009-04-01

malaysia, kuala lumpur

okej, kortfattat. i vietnam fanns det fritt internet pa varje hotell som vi bodde pa, det var aven valdigt hog standard pa alla hotell trots att det var sa billigt. imorse lamnade vi landet och flog oss vidare ner till malaysia, kuala lumpur.. och har ar priserna mycket hogre och standarden lagre. dessutom far man ga och leta efter internet och betala for det, sa fran och med nu kan jag tanka mig att uppdateringen inte blir lika ofta, dessutom sa kanner jag att vi inte har sa mycket tid kvar pa varan resa och om tva dagar flyger vi till bali dar vi stannar tills vi aker hem till sverige igen. med andra ord sa behover ni dar hemma inte langre vara oroliga for nagra hemska bussresor eller att vi har kommit bort nagonstans. hur som helst batturen runt halong bay var vacker, men det var mulet och kyligt (ja, sakert 15-20 grader). natten fick vi tillbringa pa en o som heter catba. nar vi blev avslappta dar sa trodde vi att on var i princip obebodd och att vi skulle fa bo mitt ute pa landsbygden i en lada eller nagot men efter en halvtimmes galen bussfard genom berg och slatter sa fanns dar en stad med det mesta i. vi fick bl.a prova pa typiska vietnamesiska ratter och hade trots kasst vader ett trevligt dygn. dar traffade vi ocksa dom tva forsta fran england som vi faktiskt klickade med, leya och eesa. sa dom spenderade vi sista kvallen i hanoi med. trist att vi skulle at olika hall dagen efter, dom skulle vidare till laos. yeye, har i malaysia ar i alla fall temperaturen betydligt mycket varmare an uppe i norra vietnam. och vi klagar faktiskt pa det sa lange vi inte har hav for fyrtio grader utan hav ar inge vidare.. men vi ska nog sta ut for pa fredag far vi ju det. sol behover vi nu ocksa, har inte sett till den pa nagon vecka sa den ar saknad. nu vill jag veta hur det ar hemma? snalla sag att det ar var for om en si sa dar tjugo dagar ar jag hemma igen..

2009-03-29

hanoi

utsikt fran ett cafe i hanoi
hanoi, ho chi minhs gravplats

redo for bussen till hanoi

hoi ans old town

nu har vi gjort varan sista langa bussresa vilket kanns som en otrolig lattnad! den inatt var kanske aven den varsta ..trots att bussen inte korde i diket. chafforen trodde att han korde en rallybil, han gjorde helt sjuka omkorningar och bromsade in i sista sekund hela tiden. dessutom kunde han inte ett ord engelska och kunde inte ens svara pa om vi nagongang skulle gora nagot stopp. emellan mina forsok till att somna sa kikade jag framat och blev panikslagen varje gang.. "snalla jag vill inte do" sa trots somnpiller sa fick vi inte mer an en timmes somn. vid sjutiden imorse kom vi antligen fram till hanoi, trotta tog vi in pa ett hotell. at av deras inte allt for goda frukostbuffe, sen la vi oss i varsin skon sang och sov ett par timmar.. sen har den har dagen gatt at till att se hanoi. liksom alla andra storstader i vietnam sa kryllar det av manniskor och motorcyklar overallt. vi gick bl.a pa ett helt ointressant konstmuseum och kollade in ho chi minhs enorma gravplats. nu har vi i alla fall bestamt oss for att aka ut till halong bay vid kusten imorgon, vi kommer att aka runt pa en bat hela mandag och tisdag. pa tisdagkvall kommer vi tillbaka till hanoi for att flyga till kuala lumpur pa onsdag! yes yes yes, hej sa lange..

2009-03-27

bye bye hoi an

vi har hangt pa stranden
vi har sytt upp klader....

vi har cyklat manga mil..

ja, imorgon lamnar vi varat kara hoi an. vi far inte sy upp mer klader och skor, ekonomin och platsen i vaskan sager ifran. men vi ar riktigt nojda med varan vecka har. vi har hyrt cykel for fyra kronor varje dag. tagit oss ner till stranden for att svalka oss i vattnet och jag har som vanligt lekt som ett barn i vagorna. sen har vi tagit oss runt pa lite olika platser i denna helt kaosartade trafik. vietnameserna verkar aldrig ha brottom i ovrigt men i trafiken verkar varenda sekund spela roll. dom kor som darar och tutar sig fram hela tiden. vi har i vilket fall som helst sett bl.a hoi ans old town, mycket fint (har inte hunnit med att fa upp bilder darifran). nar jag lamnar hoi an ar min spontana kansla - hit vill jag tillbaka nagongang! men nu, for stunden, ar vi mer an nojda har. vi tar oss upp ca 16 timmar, med en obekvam nattbuss, till hanoi. darifran ska vi flyga ner till malysia, kuala lumpur pa onsdag. sen vidare darifran ner till varat efterlangtade bali! nu far vi se hur vi fordriver tiden i hanoi till pa onsdag, funderingarna gar som sa att vi kanske aker till kusten, tar en battur och ser halong bay eller om tiden racker till sa kanske vi tar oss upp till kinagransen for att se sapa. det aterstar att se.. men det harliga med vistelsen har borta ar att vi inte behover bestamma nagot langt i forvag utan tar det mesta som det kommer..